MUZIK RELAX

Sunday 3 April 2016

BIODATA RINGKAS

SERBA SEDIKIT TENTANG

SASTERAWAN NEGARA YANG PERTAMA

KERIS MAS






"Untuk mencapai sesuatu kita berjuang dan kita berjuang juga untuk tercapai itu"- Keris Mas

        Keris Mas atau nama sebenar Kamaludin Bin Muhammad merupakan seorang tokoh Sasterawan Negara yang pertama di negara ini. Beliau telah dianugarahkan sebagai Sasterawan Negara pada tahun 1981.

        Keris Mas dilahirkan pada tanggal 10 Jun 1922 di Kampug Ketari, Bentong, Pahang. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Bentong sehingga darjah 5. Kemudian, beliau bersekolah pula di Sekolah Tawalib di Sumatera da seterusnya mengikuti pengajian di Kolej Kuliahtul Al-Islamiah (maktab Perguruan Islam) dan telah mendapat Diploma Perguruan. apabila kembali ke Malaya pada tahun 1940, beliau ke Singapura pula dan belajar di Pitman's College. Namun begitu, beliau tidak sempat menghabiskan pengajiannya kerana pada masa itu perang dunia kedua telah meletus. 

          Selepas perang selesai, Keris Mas bergabung dengan parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) cawangan Pahang dan telah menjadi Pegawai Penerangan parti tersebut. Selain itu, beliau juga pernah bertugas sebagai Anggota Sidang Pengarang Akhbar Utusan Melayu Singapura pada tahun 1947. Kemudian, beliau menjadi Wartawan Melayu Raya Singapura pada tahun 1953. Pada tahun 1954 hingga 1955, Keris Mas telah menjadi Wartawan Warta Negara, Pulau Pinang. Seterusnya, pada tahun 1956, beliau telah menjadi Pengarang Umum Dewan Bahasa dan Pustaka, Johor Bahru. Selepas itu, beliau telah memegang jawatan sebagai Ketua Pengarang Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1962 hingga 1971. Jawatan terakhir yang dipegangnya ialah sebagai Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1971 hingga 1977. Beliau telah menghembuskan nafas yang terakhir pada 9 Mac 1992 akibat serangan jantung dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Muslim di Bukit Kiara. Hilanglah sebutir permata yang berharga.
        


Rujukan:

A.Karim Abdullah, Sasterwan Negara Keris Mas: Tanggapan Tokoh dan Sarjana, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2001

Dewan Bahasa dan Pustaka. Pusat Dokumentasi Melayu Keris Mas: Sebuah Bibliografi, Kuala Lumpur: Pusat Dokumentasi Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1995.





No comments:

Post a Comment