MUZIK RELAX

Monday 4 April 2016

NOVEL SAUDAGAR BESAR DARI KUALA LUMPUR



SINOPSIS NOVEL SAUDAGAR BESAR 

DARI KUALA LUMPUR





        Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur mengisahkan tentang liku-liku kehidupan yang dihadapi oleh Encik Muhammad dalam mengusahakan empayar perniagaannya. Encik Muhammad merupakan salah seorang daripada  pengarah sebuah firma perdagangan yang terkenal di Kuala Lumpur dan mempunyai rakan kongsi perniagaannya iaitu Tan Sri Syed Aris dan Datuk Tan. Encik Muhammad merupakan seorang ahli perniagaan yang bercita-cita besar dan telah membuka sebuah ladang orkid yang diuruskan oleh isterinya iaitu Cik Puan Tipah. Beliau juga merancang untuk membuka sebuah kawasan perlombongan di Lembah Tualang. Antara kampung yang terlibat ialah kampungnya sendiri iaitu Kampung Pulai.

        Encik Muhammad menghadapi masalah dan rintangan dalam memajukan Lembah Tualang sebagai kawasan perlombongan kerana terdapat beberapa halangan daripada orang kampungnya. Beliau terpaksa membeli tanah orang kampung dan memindahkan mereka ke kawasan tanah rancangan Felda. Pada masa yang sama, masyarakat memandang serong terhadapnya setelah tersebarnya khabar angin yang mengatakan bahawa rancangannya memajukan Jeram Medang sebagai pusat maksiat.

      Sementara itu, Rahim yang merupakan anak Encik Muhammad yang belajar di luar negara turut menentang cadangan Encik Muhammad dan menganggapnya sebagai seorang pemeras, tamak dan zalim. Bagi mendapatkan sokongan anaknya, Encik Muhammad cuba merapatkan Mahani iaitu anak Tan Sri Syed Aris dan mengahwinkan mereka. Encik Muhammad Yusof iaitu wakil rakyat Lembah Tualang juga telah membantu Encik Muhammad menyelesaikan masalah penempatan penduduk Kampung Pulai ke tanah rancangan Felda.

       Masalah Encik Muhammad masih belum selesai apabila rancangannya turut diganggu oleh Lebai Maarup iaitu merupakan salah seorang penduduk di Kampung Pulai. Lebai Maarup merupakan seorang anak muda yang mempunyai tanah di situ dan tidak mahu menjualkan tanahnya, sebaliknya ingin mewakafkannya.

nota:untuk cerita yang lebih lanjut, sila dapatkan novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur 

Rujukan:

Keris Mas, Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2003

No comments:

Post a Comment